تبلیغات

پل تاریخی روستای گندشمین - به تاراج رفته

پل تاریخی روستای گندشمین - به تاراج رفته

با سلام

 

گفته بودم که قرار است یکی از پل های قدیمی و دیدنی روستای گندشمین را در پستی جدا گانه به صورت تصویری برای شما از این مکان معرفی کنیم. بدین وسیله به قول خود عمل کرده و شما را به دیدن تصاویری از این پل تاریخی که پائیز امسال مورد مرمت واقع شده و از این مکان از کلیه افرادی که برای تعمیر و مرمت و سرپا ماندن این اثر تاریخی زحمت کشیده اند بی نهایت تشکر می کنیم.

این پل که با نام محلی دوجاق کئورپی سی شناخته می شود از پل های قدیمی و دوران جنگ جهانی دوم به جا مانده که ایجاد آن توسط افراد ؛ بدون هیچ امکانات و ماشین آلاتی صورت گرفته بود و بر روی دره ی بزرگی بنا شده بود تا شهرستان مشگین شهر را به شهرستان اردبیل ، مرکز استان ، متصل کند.

این پست به عنوان اعتراض به استانداری و فرمانداری و بخش داری و دهداری استان و شهرستان اردبیل که باهم تشکیل شورای عالی استانی اردبیل را تشکیل می دهند و در قانون جمهوری اسلامی ایران این شورا می تواند همانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح پیشنهادی به مجلس ارایه دهند و می توانند حتی وام بلا عوض از مجلس به طور مستقیم تقاضا و دریافت کند (و به احتمال زیاد شاید این موضوع برای خیلی از دوستان باور نکردنی باشد و بیشتر دوستان عزیزمان این مساله را شاید ندانند ) ابلاغ می شود که به تمامیت ارضی افراد و مناطق مختلف احترام بگذارند و کاری نکنند که مردم فریاد بی لیاقتی در اداره امور استانی را بر سر شما فرود آورند از آنجا که این اتفاق را  در اراضی و ییلاقات قره بلاغ با خون و پول برای این مردم تمام کردید.

 به اطلاع تمامی دوستان خودمان در اردبیل ، در همه جای ایران و دنیا و در روستای گندشمین می رسانیم تا مطلع شوند که این پل تاریخی که چندکیلو متر در داخل زمین ها و اراضی روستای گندشمین قرار دارد به نام شهرستان مشگین شهر معرفی می شود. و مسئولان مملکتی باید جواب گو باشند.

نام پل: دوجاق
 نام شهرستان: مشگین شهر (شهرستان اردبیل)

 آدرس: جاده قدیم مشگین شهر به اردبیل – گردنه معروف دوجاق – مابین روستای ارباب کندی و گندیشمن – ضلع غربی رودخانه قره سو
 قدمت: پهلوی دوم
 ابعاد: 21×8×6/20 متر
 بستر و مشخصه تاریخی پل:
این پل بر روی رودخانه قره سو بنا شده است.
 توصیف معماری:
پل دوجاق پلی یک دهانه و اجرا شده با مصالح آجری و نمای سنگی می باشد.
 شرح مختصری در مورد تاریخچه پل:
این پل بر روی پل قدیمی تر و در سال 1317 ه.ش ساخته شده که تاریخ احداث آن بر روی کتیبه ای در نمای آن به چشم می خورد.
 مشخصات فنی:
این پل دارای یک دهانه با قوس شاخ بزی تند با مصالح آجری و نمای سنگی میباشد.
 نوع بهره برداری و خصوصیات بارز پل:
این پل به دلیل تغییر مسیر از راه اصلی مشگین شهر به اردبیل از رونق افتاده و بندرت تردد وسایط نقلیه را تأمین می کند و فقط دامداران و کشاورزان از آن استفاده می کنند.
 تزئینات به کار رفته و نوع آن:
این پل دارای تزئینات آجری زیبایی به صورت رومی و ضربی می باشد که علاوه بر حالت تزئین، نقش سازه ای را نیز ایفا می کند.

منبع ::::(سایت صدا و سیمای استان اردبیل)

 

 

بقیه در ادامه مطلب

نظرات تان را برای ما بفرستید......

 

 

 

پاسخ دهید

1 نظر

مصری  ۱۳۹۱/۰۵/۱۲ - ۲۰:۰۴:۲۳

سلام واقعا خوشحال شدم که یک وب سایت به نام روستای مادرم یافتم. براتون آرزوی موفقیت دارم. امیدوارم روز به روز شاهد پیشرفت هرچه سریعتر این سایت و در رأس آن روستای گندیشمین باشیم. با تشکر

گندشمین گندشمینی(gendishmin)  ۱۳۹۷/۰۴/۰۴ - ۱۰:۳۵:۵۵

ما بیشتر استاد - ولی جای بزرگان خیلی خالیه - لااقل اگه تونستین برای ما یک مقاله در مورد روستامون بنویسین و بفرستین . تشکر خالی نمی شه که هه هه هه با این همه دستتون درد نکنه که نظر گذاشتین